B2B Sales
Als het goed is, zorgen jouw marketingactiviteiten ervoor dat er (kwalitatieve) leads worden gegenereerd. Meer leads is natuurlijk fijn, maar een lead is nog geen klant. En daar wil je verandering in brengen, toch? Dat kan door salesactiviteiten in te zetten. Zowel marketing als sales dragen bij in verschillende fases van het aankoopbeslissingsproces. Een naadloze integratie tussen de twee is dan ook essentieel voor optimaal rendement. Daarom kun je bij Internetbureau Gouda je marketing en sales in één keer regelen.
Leadgeneratie
Sales begint bij leadgeneratie. Je kunt leads zien als de brandstof voor sales. Zonder leads om op te volgen, valt er weinig te verkopen. Je kunt leads op eindeloos veel manieren genereren. Marketing is hier een belangrijk onderdeel van.
Gepersonaliseerde content voor kwalitatieve leadgeneratie
Optimaliseer jouw leadgeneratie met personalisatie. Maar wat bedoelen we hier met personalisatie? We hebben het in deze context over personalisatie van content (op je website). Bezoekersherkenning zorgt ervoor dat bedrijven die jouw website bezoeken worden herkend. Content die vervolgens wordt getoond, wordt gepersonaliseerd op basis van vooringestelde bedrijfskarakteristieken. Dat gaat geheel automatisch. Je kunt bijvoorbeeld een andere boodschap willen tonen aan een groot bedrijf dan aan een eenmanszaak, ook al verkoop je ze hetzelfde product.
Hoe relevanter content is voor je potentiële klant, hoe overtuigender. Dat klinkt logisch toch? Met personalisatie kun je er nu voor zorgen dat je hyper-relevant bent voor jouw websitebezoekers. Door jouw boodschap te personaliseren biedt je jouw prospects relevante content in iedere fase van het aankooptraject.
Leadopvolging
Als men het over leads heeft, gaat het vrijwel altijd over leadgeneratie. Maar als een lead hebt gegenereerd, ben je in principe nog niet klaar. Wat heb je aan een grote pot met visitekaartjes als je niks doet met al die potentiële klanten? Voor je het weet, zijn ze jouw bedrijf al lang weer vergeten. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
Om van een lead een klant te maken, is wat meer nodig. Leadopvolging. En dat kost tijd. Wij snappen dat niet iedereen zin en tijd heeft om die pot vol visitekaartjes te gaan nabellen. En dat hoeft ook niet. Leadopvolging kun je ook uitbesteden. Dat scheelt je een hoop tijd en moeite.
Lead nurturing
Je hebt leads gegenereerd èn opgevolgd. En dan? Niet elke lead zal nu al klaar zijn om klant te worden. Zeker binnen de B2B kan dit langer duren; het aankoopbeslissingstraject is vaak complexer en langduriger. En dat biedt alleen maar meer kansen om hierop in te spelen! En daar komt lead nurturing om de hoek kijken.
Soms zijn je leads er nog niet klaar voor om klant te worden. Het is niet handig om te gaan zitten wachten tot ze er wel klaar voor zijn. Voor je het weet, gaan ze met je concurrent in zee. Je leads hebben soms nog wat meer tijd en aandacht nodig. De kunst is om je leads te bedienen in elke fase van hun customer journey. Door je leads warm te houden met relevante content, verklein je de kans dat ze je uit het oog verliezen.
Inbound sales
De (potentiële) klant heeft steeds meer macht met de komst van het internet. Het aankoopbeslissingstraject is daarmee dan ook sterk veranderd. Tegenwoordig kan iedereen thuis op de bank aanbieders vergelijken en zich inlezen op voor- en nadelen van een product of dienst.
Ondanks dat kopers online een hoop zelf kunnen achterhalen, kunnen ze nog steeds contact opnemen met je organisatie. En dan wil je ze natuurlijk wèl goed te woord staan. Een conversie is nog geen klant en daarom is het van belang dat je inbound sales op orde zijn.
Outbound sales
Natuurlijk is het fantastisch als leads uit zichzelf bij je aankloppen. Maar dat is niet altijd het geval. Dat betekent niet dat je vol smart bij de deur moet gaan zitten wachten. Met outbound sales ga je als organisatie actief aan de slag. Dit is een effectieve manier om je afzetmarkt en klantenkring te verbreden en te vergroten.
Outbound sales is een uitstekende manier om aan new business te komen. Niet elke prospect zal uit zichzelf actie ondernemen. Soms moet je ze even een duwtje in de rug geven. En daar is niets mis mee.
Internetbureau Gouda – Sales
Op zoek naar een partner voor al jouw sales vragen in regio Gouda? Wij helpen je graag met een uitgebreid aanbod van marketing, B2B sales en webdesign. Neem eens contact met ons op!